Julklappsjakten 2011
Elva aktiva från grupp 3 (99-00) lyckades tillsammans slå 26 (!!) personliga rekord när Julklappsjakten avgjordes i Friidrottens Hus i Göteborg. Rebecca Tovstedt satte ton direkt på lördagsmorgonen i F13 tresteg med att hoppa 9,44. Det gamla rekordet var från Julklappsjakten 2010 och löd då 7,08. Alltså pers med 2,36m! Detta dunderhopp gav en sjätteplats och en fin medalj. Hon fortsatte med att springa 60 m på fina 9.33, även det nytt pers och avslutade med att flyga över fyra meter för första gången i längd. Nora Hedins fina trestegshoppning gjorde att det gamla rekordet på 7,70 fick göra plats för ett nytt på 8,80. Pers även på 60 m med 9.84. Linn Stendahl gjorde en väldigt fin första tävling där hon ställde upp i 60m (9.19), längd (4,04) och tresteg (8,50). En kanonstart! Selma Nyberg stod för gruppens andra medalj när hon blev sjua i F13 höjd. Hon hade tre mycket bra försök på rekordhöjden 1,41 men ribban ville bara inte ligga kvar. Selma satte pers på 60 m med fina 9.62. Louise Wilhelmsson var även hon nära att ta 1,41, men stannade på 1,35 och en fin niondeplats. I längd prickade hon fyrameterslinjen och satte i tresteg nytt pers med 8,85. Elma Dolovac persade i längd med 3,64 och var den enda som vågade testa 200m, som hon sprang på 32.90. Linnéa Beckman gjorde sin första tävling och ställde upp i längd och tresteg. 3,64 respektive 7,27 är en fin start! Selena Becanovic gjorde en fin tävling med 9.21 på 60m och fixade ett nytt personligt rekord i längd med strålande 4,26. Endast 4 cm från medajerna! Lina Eriksson jagade Selena allt vad hon kunde och var i princip så nära man kan komma. 9.23 på 60m (pers) och 4,25 i längd. Lita på att hon vill ha revansch! Tilda Thorsson persade i allt hon ställde upp i denna helg. 3,39 i längd, 10.27 på 60m och framförallt 7,43 i kula! Pers med nästan en meter och en imponerande 10e-plats! Emmi Ortheden satte pers på 60m med 9.84, i längd med 3,85, i höjd med 1,17 och gjorde en väldigt fin första trestegstävling som slutade på 8,39. Fantastiskt bra jobbat allihopa! Hela resultatlistan finns här: http://www.trackandfield.se/resultat/2011/111203_04.htm
IFK Halmstad Friidrott
13 dec 2011
0kommentarer
Årets kvinliga idrottsledare 2011
Född till ledare. För ett och ett halvt år sedan tog Linda Åkerman över rollen som huvudtränare i IFK Halmstad. Prisad Åkerman älskar fullt ös Friidrott. Ett och ett halvt år efter att Linda Åkerman tagit på sig huvudtränarrollen i IFK Halmstad har intresset för friidrott skjutit i höjden. Det är, bland annat, därför hon nu prisas med Swedbanks stipendium för kvinnligt ledarskap 2011. Linda Åkerman har liksom alla andra bara 24 timmar på ett dygn och sju dagar på en vecka. På den tiden ska hon hinna med sitt arbete som lärare på Vallåsskolan, familjen, den egna elitsatsningen i spjut och sin ledarroll i IFK Halmstad. Fiffig som hon är kombinerar hon ledarrollen med familjelivet. Hon delar tränarsysslan med maken Per-Ola Åkerman och parets sjuåriga dotter, Matilda, har nyligen börjat träna friidrott i den yngsta gruppen. Det mesta kretsar kring friidrotten och det finns inte speciellt mycket tid till att bara sitta ner. Faktum är att Linda inte ens minns sist hon bara gick hemma och skrotade en hel fredags- till söndagskväll. - Nej, skrattar hon. - Då får jag panik. Jag var faktiskt sjuk i veckan. Det blir tråkigt direkt. HP-sporten träffar Linda på Halmstad arena. Hon har nyss varit på övervåningen och kört ett pass i gymmet. Normalt sett jobbar hon inte på fredagar, men det har blivit kortare inhopp på skolan på morgonen ändå. Annars är fredag den dag som är helig. Då hon kan lägga tid på sig själv. Linda Åkerman har en diger friidrottskarriär att titta tillbaka på, även om den fortfarande pågår med en SM-satsning i spjut. Som Linda Fredriksson vann hon SM och NM i mångkamp. Hon har dessutom gjort sex landskamper. Sedan Linda började som ledare för IFK Halmstad har hon fått tillbaka känslan av att det är full rulle hela tiden - och hon älskar det. - Jag gjorde min sista landskamp när jag var 29 och min sista stora tävling när jag var 33. Sedan blev det barn och den biten. Nu är jag tillbaka till hur det var när jag satsade. Jag tycker om att ha mycket att göra. Detta är jag. Fullt ös. Läs hela reportaget i lördagens tidning.
IFK Halmstad Friidrott
10 dec 2011
0kommentarer
Årets kvinliga idrottsledare 2011
Vi kan med glädje konstatera att våran huvudtränare Linda Åkerman tilldelats Swedbanks idrottsstipendium för årets kvinnliga ledare 2011. Vi kan med glädje instämma i deras beslut och gratulera till utmärkelsen.
IFK Halmstad Friidrott
7 dec 2011
0kommentarer
Skanneloppet, Åstorp 5/11 2011
Jag är stolt över att vara IFK:are...tränare...mamma...dotter...aktiv en dag som denna. I ett smått fantastiskt höstväder så har IFK haft 14 deltagare som sprungit lite olika distanser i det natursköna Åstorp vid Söderåsen. Jag har sprungit många gånger förut men aldrig njutit så som idag. Vilket gäng!...Vilka prestationer! Vi fick en pallplats då Johanna Bergman blev 2:a i F19 7,1 km med tiden 41.05 min. Johanna springer vanligtvis 100 m vilket är ”något kortare” än dagens distans. Snubblande nära en pallplacering blev våra medeldistansare Sebastian Pearson och Sebastian Josefson som båda blev 4:a i P17 7,1 km respektive M22 7,1 km. Båda var också mycket jämna tidsmässigt då Pearson hade 30.20 min och Josefson 30.04 min. I motionsklassen 3,9 km var sprintern Steinthor Oskarsson snabbast av alla med sina 16.50 min. Lite längre bak i fältet gjorde Richard Berg, som till vardags hoppar tresteg, och träningskompisen Therese Molin, sprint/hopp, upp om vem som skulle komma först i mål. Richard kom något före med sina 22.10 min på 20:e plats och Therese strax efter med 22,54 min på 23:e plats. I en vild spurt rusade IFK:s yngsta deltagare Matilda Åkerman, 7 år, in på den 24:e platsen med tiden 23.03 min(!) tätt följd av mamma, undertecknad, på 25:e plats. Utöver oss aktiva hade vi också föräldrar och syskon som var med och sprang och de ska ha all heder för sina fina prestationer. Linda Åkerman IFK Halmstad Tränare grupp 1 och 5
IFK Halmstad Friidrott
9 nov 2011
0kommentarer
Getabockspelen
Från vänster:Tora, Alma, Matilda Å, Matilda W, Ida
IFK Halmstad Friidrott
1 okt 2011
0kommentarer
Visa fler nyheter